No może nie chmura przez duże „Ch” ale taki raczej „obłoczek”, lecz niosący ze sobą kilka niewątpliwych korzyści 🙂
Wszyscy znamy (przynajmniej ze słyszenia) takie potężne rozwiązania jak Google Drive czy Microsoft OneDrive. W zakresie podstawowych funkcji są proste w konfiguracji i użytkowaniu i stanowią doskonałe narzędzie do tworzenia kopii bezpieczeństwa oraz współdzielenia plików.
Jeśli jednak w domu lub w biurze chcemy zbudować własne, lokalne środowisko do tworzenia kopii zapasowych ważnych plików, warto spojrzeć w kierunku takich rozwiązań, jak np. wspomniany w tytule NextCloud. Wystarczy do tego niekoniecznie najnowszy PCet z w miarę pojemnym dyskiem i kilkadziesiąt minut na instalację systemu i serwera NextCloud. Dla wielu użytkowników niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania będzie również możliwość tworzenia kopii zapasowych także ze starszych wersji systemów Windows.
Proces instalacji serwera NextCloud i aplikacji na stacjach z systemem Windows został szczegółowo opisany w poniższym poradniku: